Sunday 28 February 2016

Pemakaian liquid eyeliners @ celak cecair

Okeh, harini switch sket mood blog ni..kita bebel pasal pompuan-pompuan pulak. Hokay?




tengok..senjata pempuan dah keluar ni, 


PEMAKAIAN EYELINERS


Bila kita sebut je tentang wanita, what’s the first thing yang bermain kat kepala korang semua?

Yes. Solekan.

Ha gaya solekan ni dah memang sebati dan dah tentunya jadi one of the hottest topic discussed by adik adik yang lepak kafe hipster (adik-adik je ke lepak café hipster?). Haha….kakak kurang kertu macam akak ni pun sesekali singgah uolls.


Ok, berbalik pasal solekan a.k.a make-up ni.

Well, biasalah bila kita nak dapat angle gambar hipster terbaik, make up tu kira pelengkap lah sebab nak sorok parut jatuh basikal zaman sekolah dulu kan? So sebab apa akak kata macam tu? Sebab zaman dah berubah. Make up bukan hanya untuk yang nak naik pelamin atau pergi annual dinner je dik. 10 tahun lepas, gaya solekan terhangat adalah 3 inci bedak 1 inci gincu merah tak cerita lagi dengan fake eyelashes Che Ta. But now, kerana revolusi make up ni dah berubah sampai kan ia boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Mudah ringkas dan cepat! Setanding lah dengan peredaran masa tak gitew?


Untuk mereka yang tak possess skill make up standing MUA seperti insan yang sedang bercakap ni, tepek compact powder pun cukup lah. Tapi tahukah korang, kat bahagian mana pada muka kita ni yang mana kalau kita bagi extra attention bila bersolek, ia akan buat kita jadi another version of ourselves, TOTALLY different version? Jawapan nya? Of cos lah bahagian mata.

Look! Changes made by a single draw of eyeliners!



 Tak boleh disangkal lagi kepentingan eyeliners sebagai pelengkap gaya solekan kita. Eyeliners adalah atau make up tools yang amat penting dan secara general nya boleh dikatakan setiap wanita yang suka bersolek atau ingin tampil sedikit berbeza dari kebiasaan akan memilih untuk tidak keluar dari rumah tanpa memakai eyeliners. You can forget about blushed cheeks nor cherry lips but you can’t ditch your two eyes. Especially untuk mereka yang monolids. Setuju?





Oleh sebab  itu, kat bawah ni  kongsi kan beberapa panduan memakai eyeliners untuk anda ikuti dan boleh diguna pakai bila nak apply make up nanti ye!


1. Perkara pertama yang uolls kena ingat adalah kenal pasti jenis eyeliners yang ingin digunakan dan paling penting mestilah sesuai untuk anda. Sebab ada orang alah dengan certain substance yang ada dalam eyeliners! So make sure choose wisely. Ada 4 jenis eyeliners yang boleh di temui di pasaran iaitu pensil eyeliners, liquid eyeliners, gel eyeliners dan marker eyeliners.

2. Next, kenal pasti pula bentuk mata anda supaya boleh lah padankan dengan stail pemakaian eyeliner. Salah satu trick yang sering digunakan untuk mereka yang monolids adalah floating eyeliners!

sape tak tahu monolids tu ape? meh akak tunjuk pic dari encik google..

hakak kategori double lids...korang?


Ni dia contoh floating eyeliner. Cool kan?



3. Seterusnya, pilih warna eyeliner yang bersesuaian dengan gaya dan solekan anda. Selalunya adalah hitam kerana ia sesuai untuk pengunaan seharian dan mana mana occasion pun.

 4.Lepastu kena lah ingat ye, lukiskan eyeliner dengan sederhana, tak mahu lah over the top panda pun kalah! Cara nya adalah apply eyeliner tu tidak terlalu pekat terlebih dahulu sebelum lukis semula garisan kedua dengan tekanan yang lebih pekat untuk dapatkan garisan yang sempurna.


5. Kalau ada kesilapan bila lukis eyeliner tu, seeloknya gunakan cotton bud untuk bersihkan kesan comot tu! Jangan sampai luka bahagian mata dengan mengelakkan penggunaan tangan atau tisu ye. Kulit boleh luka dan garisan tadi pun boleh hilang sekali. 


lepastu, kena kemaskan..touch up bagi bersih & nampak sempurna.



itu je korang..
SIAP!!!



dan lepas tu korang pasti akan jadi



se'comel mek ni

tak pun se ayu akak ni...




atau

harus jadi begini

monolids...harus fefeeling korean kan?




p/s dah...akak nak sambung tengok retis monolids dalam  Gu Family Book

Tadaaaa



Selamat Ber'Liquid Eyeliners' korang




1 comment:

Unknown said...

wahh comey comey pakai :D