Monday 19 September 2011

mak abah : macam-macam

scene 1

kelenguhan kaki ku melanda saat telepon buruk sony ericson kaler oren pemberian Oli dihulur padaku. Si hubby chubby yang sedia comey 'dalam kategorinya tersendiri' tersenyum.

" Ayang..mak called tadi. Ni hah..ada misscall" ujarnya penuh lemah gemalai.
aku capai, namun siap lap lelehan peluh yang bagai air Sungai Nil mengalir deras ke pipi - ceh, basuh pinggan pun sampai berpeluh? tragis sungguh!

So, kesimpulannya - bila ada orang sengaja meninggalkan misscall tandanya - dia kehabisan kredit & sengkek nak meno'toup'..hahaha...
pe lagi? macam tak paham signal tersebut!
Call lah balik...

" Mak tadi called orang ek? ada ape ek?" suara ayuku bertanya.hehe....'ek' Johor aku memang tak pernah hilang - sambil tepon buruk tersebut ku kepit ke telinga - dan tangan masih berdekasi menjalankan tugas - mencuci pinggan  mangkuk !

" takde..saje je called. Abah kata kau dah lama tak called...tu yang mak called ni...." suara mak yang tak pernah nak comel kedengaran - mak i adalah type yang suka cakap macam orang jauh berdepa-depa. Bayangkan frekuensi suaranya bagaimana - bayangkan....

ooo...aik...dah lama tak call?
baru 2,3 hari lepas aku call....eh...
itu ajelah perbualan kami - mak memang begitu - kekadang sesaja called tanya dah makan ke belum..hehe..
mak...mak....


scene 2

aku urut kaki - alahai....kesibukan seharian melayan tetamu datang ke rumah mertua - alahai.....
lalu lappy ni aku bukak - misi tak mustahil harus aku selesaikan -
mendownload episod 9 dan seterusnya - Spy MyongWol -
aja....aja fighting!!!!!!!!

Buzzzz
opocot!! ada orang bom aku dengan Ym..samdol!

" Kakna..ko dah habes melantak lom? aku ada cerita best nak cerita..."
tanpa ucapan salam aku dah diterjah - hai...tak sopan langsung..adik aku sorang ni...
camnelah orang tu duk sibuk risik nak jadi menantu pilihan - oooopppssss...sorri laling..

" pe yang best? meh citer kat aku. meh..."
mendengar perkataan best menjadikan urat saraf nadi dan segala sendi aku berkerja lebih aktif dari biasa...
gossip..gosssip wei...
otak setan aku dah berfikir - gossip apekah lagi kali ini?....

"tadi teha mesej. hehe...dia cakap - masa mak dengan abah borak-borak. abah tanya pasal ko. ko kenapa lama dah tak telefon. lepas tu, abah cakap dia mimpikan ko malam tadi - dia risaulah ko demam ke.....tak sihat ke...."

aku -dah macam alam fantasi

abah mimpikan aku?

" lepas tu mak cakap - entah-entah ko dah takde duit sekarang ni. Abah cakap apa kena mengena ko takde duit dengan mimpi abah. Macam biasa....mereka akan 'bergaduh mulut' yang entah apa-apa itu...."

aku - ahahahahaahah
memanglah tengah tak berapa ada duit sekarang ni - keje pun dah tak sangat - elaun study belum masuk lagi - paham-pahamlah keterdesakan aku ni...

"oooo..patutlah mak called aku tadi..."



p/s naluri seorang ibu&ayah - memang susah kan nak faham - bagaimana dan macamana mereka rasa? mungkin aku perlu menjadi ibu dulu utk lebih mengerti -

p/s/s adakah ini dinamakan telepati?

p/s/s/s aku dah runsing - 'abah mimpi kan aku ' - Ya Allah, muga semuanya baik-baik belaka

kalau korang nak tahu - abah aku ni macam ada kelebihan sikit- mungkin anugerah Allah - kalau dia mimpi dan teringatkan seseorang - biasanya Allah bagi petunjuk pada dia sebelum terjadi apa-apa perkara. Dan semua tak pernah silap - sejak dulu lagi...

Ya Allah - semuga kami suami isteri akan sentiasa dibawah peliharaanMu - 


10 comments:

Unknown said...

naluri ibu mmg tepat..pernah skali sy jatuh motor..abes2 lebam n seliuh tangan..x gtau mak pon..tp ptg tu mak terus tepon ty khabar..terus nanges sambil mengadu..adoyaiii..walo pon dh kawen naluri ibu ttp kuat..hmm

Anonymous said...

adeyh2..
sama la..
ibu saya tau jewk bila sy ada mslh..
hehehe

Shila said...

insyaAllah xde ape2 :)

abah xkan tepon kite kalo kite x tepon abah..

hahahaha....

ct kektus said...

harap tak de apa lah kak.

tak pon, abah akak rindukan akak kot. hehhee ;p

Zana Adieyza said...

mak abh zana pun kalau zana x telefon 2 ahri jer dah kata nape x call diaorang.. hihihi.. sweet jer kan mak abah kita semua..

zana doakan xde apa2 yg buruk berlaku yer dear.. jangan fikir negatif k.. maybe mimpi abah tu bawak maksud yg baik? siapa tau kan?

Unknown said...

Aah btol kn. Kdg kite je rase kite da ckp amik brt

BERT said...

naluri ibu bapa mmg berkait dengan anak.. darah daging kan.. kaloa der bende buruk nak jadi mesti ader perasaan tak sedap hati hehe..

Kakzakie Purvit said...

Begitulah besarnya anugerah Allah berikan pada insan bernama ayah-ibu. Ada kala ia punya firasat walau sekadar melalui mimpi...

Unknown said...

naluri mak ni mmg slalu nye tepat...insyallah tak dek pe pe tu, dia rindu kamo sgt2 tu kot hehehe

nurulain1011 said...

mesti mak ayah akak rindukan akak sangat sangat ni.. hehe..semoga semuanya baik2 aje ;)