Friday 7 October 2011

Belanjawan Rumahtangga

Mood belanjawan sudah tiba! Mungkin dek kerana 'suasana' semasa..yakni semua orang turut terkesan & tak sabar-sabar nak mendengar - betulkah tidak..jadikah tak....ade ke tak... Bonus tahun ni.. 

Terus terang - sepatutnya & seharusnya ia takde kena mengena dengan aku - aku bukan kakitangan kerajaan - bukan jugak kakitangan swasta - aku adalah manusia yang kerja menghadap buku-buku dan jurnal saban hari - dan aku jugak adalah manusia yang membantu manusia lain yang bergelar pensyarah untuk menyiapkan bebanan penyelidikan mereka - dalam ertikata mudah lagi ringkas - aku adalah Part Timer - [ part time RA kepada seorang pensyarah di UiTM....& seorang budak baru belajar di UPM ]

2 in 1 :
macam milo fuze [ada susu+milo didalamnya] 
dan macam aku = [ keja part time +belajar full time ]
kalau milo, dah tentu ada manis + pahit coconya, begitu jugak aku , ada kalut + serabut dan sibuknya.....

lupakan pasal 2 in 1, yang telah jauh aku tersasar dari landasan. berbalik pada kisah Belanjawan 2012 yang akan dibentang sedikit masa lagi - pukul 3 petang ini waktu malaysia ye? (bukan waktu jepun, indonesia, NZ, arab & sebagainya..) Tidak sedikit, sebanyak ia mempengaruhi ekonomi isi rumahtangga. Samaada bonus ade ke tidak! Kenaikan gaji - jadi ke tak!... Perbelanjawaan@Budget @ Belanjawan Rumahtangga perlu dilakukan dengan kadar teliti. 

So, apa yang pernah- telah - masih - akan - lakukan pada setiap bulan adalah :

1) menyediakan budget/ belanjawan bagi setiap minggu
2) membuat rumusan/laporan belanjawan setiap bulan


3) menyediakan Belanjawan/ Budget Tahunan


4) menyediakan Basic budgeting - details budgeting


sumber : 




15 comments:

smilenajah93 said...

wah2 , idea yg bgus nie :)

Unknown said...

i did that but last for few months je...

hahahha..

ada anak terus malas...huhu

Anonymous said...

semoga belanjawan kali ni dapat mengurangkan beban rakyat.
dan bukan janji manis semata2

Unknown said...

awal2 semangat buat..bile dh terover shopping..mls dh nk tulis sbb dh negatif..huhu

abghani said...

biasanya belanjawan negara untuk umum semua rakyat malaysia

Unknown said...

sellau wat budget guna excel jer...yg penting mula2 kenatolak simpanan dulu...klu x wat gitu smpai ujung bln mmg x simpan lgsg

Qaseh Dalia said...

owh .. tak buat pun hehe lau kawen msti kena buat

eiela said...

saya memang buat nih untuk rumah dan jugak utk small business nih, walaupun kecik tapi bermakna.

MizzTina said...

sy belanjawan diri sendiri je.. hehe

Unknown said...

Singgah n follow.. :D

[sutera kasih] said...

baru lepas dgr belanjawan 2012 ~

nurulain1011 said...

bukan mesia je ade bajet, nak kawen pun kene bijak berbajet..wahaha XD

Ezad Skytech said...

bagus buat bajet awal2 macam ni..baru tersusun..hee~

Nasz said...

saya buat setiap bulan pada awal bulan. gaji yang saya dapat dibajet dgn detail sekali.

MOHD NASER.com

Daddylicious said...

kena ada ketabahan bila berdepan dgn benda budget ni...hehe