Thursday 20 October 2011

Benda Dah Jadi, Tak Boleh nak Buat ape....

" syg nak makan apa....?" 
"ape je yang.."
" ada ayam.....nak goreng ke..nak buat kari ke...?." kepala sibuk membayangkan menu. Sesaat, segala isi peti sejuk sedang elok terbayang depan mata. Ada udang, ayam.... Ada lagi ikan siakap yang kami pancing tempoh hari...ada jugak daging dan hati rusa yang tak dimasak-masak lagi... Ada...

dammmmmm

aku sudah terkedepan

dammmm

sekali lagi kereta merempuh MyVi di hadapan. Ya Allah, depan belakang!

automatik, aku menurunkan tingkap, berdoa sangat di dalam hati. Moga yang melanggar kami bukan kenderaan besar. Yang pasti, barisan kereta dah semakin panjang di belakang.

" sayang.." aku pandang dia yang sudah meluru ke luar. Nak memastikan keadaan kereta, nak bertentang mata dengan orang belakang. Orang yang punya angkara.

sempat aku lihat mereka bercakap-cakap. riak wajahnya tanda tak senang. Segera membuat aku berfikir yang bukan-bukan..." Habislah..."

aku, masih di tempat duduk.. Terkejut. Hilang kata..

" Dayah..kete aku kena langgar... kemek depan belakang.." tanpa memberi salam, aku meluahkan rasa saat talian di hujung sana diangkat. Dan tak semena-mena air mata dah mencurah-curah. Kalah hujan renyai di luar.

" Kau OK ke tak?" soalan adik  ku sambut dengan esakan yang semakin kuat.
" OK..tapi kereta tak OK. Kenapa budak tu bawak laju. Kan ni tol...." mengadu. Lagi meluah rasa kurang senang yang membuku dalam dada. 

" Takpelah..kau kan takde apa-apa... Janganlah macam ni..." pujuk adikku. Seperti biasa. Aku akan terus-terusan menangis.
" Tapi..aku terkejut....  Tadi, baru kita cakap pasal laptop kau yang rosak.... Ni hah, sekarang. Jadi macam ni..." 
" Nak buat macamana. Benda dah jadi.. Kan dugaan ni namanya.." sekali lagi dia menenangkan aku.
" Memanglah...tapi, aku terkejut. Kereta nak pakai..Duit nak guna..Elaun tak masuk lagi..." bagai budak kecil.   Satu persatu aku cerita...Bila dah jadi musibah, serasa segala perkara datang bertimpa-timpa. 

Baru merancang, nak masak tadi.. Baru berfikir-fikir malam ni nak sambung study.. Menimbang-nimbang nak basuh baju yang dah sebakul...

Tapi...

" Dahlah..jangan nangis. Kau kira bernasib baik. Kalau yang langgar kau lori macamana?.... Kau takde apa-apa kan? Semua Ok kan?" dia memujuk aku lagi. 
" Yelah...nasib baik...."akur aku. Bersyukur.

" Dahlah..Kau ni...selalu macam ni..." Sempat dia tergelak.. 
Peel kakak sulongnya yang satu ini. Cengeng tak sudah-sudah..

" Nak call mak tak? Nak call Oli tak?" 
" Takpelah..nanti mak pulak yang terkejut. Malam sikit aku call lah..." 

telefon di letakkan. Lega. Serasa marah semua hilang...




Lokasi : Tol Sg. Rasau. 
Kenderaan Terlibat : 3
Solution : Sama-sama setuju, buat report di Balai Seksyen 9, Shah Alam..
Effect : Kereta masuk bengkel...berbulan jgk kot.

13 comments:

Liyana said...

laaa sian nye... x psl2 je..

Unknown said...

hari2 saya lalu kt tol sg rasau tu..klu ptg lagi la jam giler2 kt situ...sabar jer la yer...kat situ gak keta my husband kena hentam ngan lori...

KAMIHIDUP said...

aduh, kesiannya.

Hudalatip said...

la siannya..harap bersabarlah yea, dugaan ni..

Niena Muhammad said...

erm.. ciannye... bnda dh jadik
len kali kna lbih berhati2

Kakzakie Purvit said...

Ya Allah...D benda dah terjadi segalanya diluar jangkaan. Sabarlah...

Unknown said...

adoiii..ni yg xnak blajar kereta ni..takutt...huhu

*SiRibenMerah said...

sape yg salah sbenarnya?

Aty Fared said...

marah kan ngan orang belakang..?? memang ley ngamuk..tapi tu lar..betul..dah terjadi pon.. awak dah selamt pon dah syukur sangat.. yerr..geram sebab kan orang lain..nyusahkan kite jugak..eehh..sabar yer dear..

Unknown said...

ada la tu ujian disebalik yang terjadi ni :)

Zana Adieyza said...

nasib baik D x cedera.. maybe ada hikmah dia tas apa yg berlaku.. insyaAllah semua akan ok nanti.. take care!

alongxp said...

kes kereta belakang laju sgt la tu, same la cam saya, raya hari tu kena langgar.. saya dah mmg tgh bergerak,agak laju,tapi die langgar,sampai radio boleh terkeluar, bayangkanla die punya laju camne kan?

aamalinaazman said...

hayooo
sayu je bace
maaf kak
mimi bce entri akak dr atas turun ke bwh
akak eksiden penye..
alhamdulillah akak x pape..
moge semuanya dpt diusaikan ye kak..

sabar byk2 ye kak!